Vaalikeskustelu
Toukokuu 19, 2012, 04:39:42 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: SMF - Just Installed!

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Vaalikirja, esipuhe ja julkaistut kolumnit.  (Luettu 965 kertaa)
auvo rouvinen
Jr. Member
**

Profiili WWW
« : Marraskuu 09, 2010, 10:55:51 »

Esipuhe

Lukijan onneksi kirja on lyhyt mutta se ei johdu kirjoittajan harkintakyvystä vaan ajan puutteesta. Työt ovat haitanneet kirjoittamista. Olen koonnut tähän muutamia Rakentaja lehdessä julkaistuja kolumneja sekä joitakin julkaisemattomia. Lähetän yleensä kaksi tekstiä ja päätoimittaja valitsee ajankohtaisemman. Mukana on myös Rakentajassa julkaistu neliosainen artikkeli sarja talouden tilastoista, uuden suomen blokissani julkaistuja kirjoituksia sekä nettikeskusteluissa esittämiäni näkemyksiä. Näkemykset eivät ole missään suhteessa absoluuttisia totuuksia mutta niissä käsitellään muutamia absoluuttisia valheita joista saamme kuula totena päivittäin.

Miksi politiikkaan?
En usko että poliitikot muuttavat maailmaa. Keynes totesi että kirjailijat muuttavat maailman. Olipa vaikka millainen demagogi, ei hän puhu omia sanojaan vaan taloustieteilijän tai filosofin 30 vuotta aikaisemmin kirjoittamia aatteita. Itse uskon tuohon. Ei Hitler itse oppejaan keksinyt, ne tulivat Nitcheltä ja 1800 luvun lopun rasisteilta. Lenin yritti seurata Marxin ajatuksia, Regan uskoi Milton Friedmaniin. Siksi tämä kirja on tärkeämpi kuin se menestynkö vaaleissa. 30 vuoden kuluttua Kataiset puhuvat siitä mistä minä nyt kirjoitan.

Kuntavaaleihin minua on pyydetty useasti. En ole viitsinyt tuhlata aikaani. Viime kuntavaalien alla eräs tuttu demari sai minut ylipuhuttua krouvissa. Hän kertoi ettei Esa Lahtela jatka eduskunnassa. Hän pyysi minua mukaan ja perusteli, kuka tahansa osaa painaa puolueen määräämää nappia joten työ on helppoa. Seuraavan aamuna ilmoittauduin kunnallisvaaleihin. Ei kukaan oikeasti halua kunnan valtuustoon, siitä ei tienaa ja nykytilassa on mahdoton tehdä mitään täyspäistä konsultti lauman selittäessä kilpailun etuja ihmisille jotka eivät tiedä kilpailusta muuta kuin Lassse Virenin ja ainut tuttu etu on maitotiliä vastaan saatava voipaketti. Harva vaan pääsee eduskuntaan ellei ole ensin ollut ehdolla kunta vaaleissa. Ennen ilmoittautumista piti vielä valita puolue jonka määräämää nappia olen valmis painamaan. VAS oli ainoa vaihtoehto. Se on lähes kaikessa samaa mieltä kuin minä mikäli pitää linjansa myös hallituksessa. Ellei pidä vaan loikkaa Kokoomuksen kelkkaan, se ei minua häiritse, minä en loikkaan. Siitä seuraa tietenkin puolueesta erottaminen mutta se ei minua haittaa, en meinaa toisella kaudelle. Neljä vuotta 6000€ kk palkalla riittää ja siitä jää sen verran säästöön ettei tarvitse tehdä mitään seuraavaan 10 vuoteen. Sen jälkeen elän metsän myynnillä ja käpyjen keräilyllä.

Miksi VAS

Kiteellä VAS ei ole kovinkaan suosittu, demareissa tai Kepussa olisin ollut varma läpimenijä, luultavasti Kokoomuksessakin. En vaan sovi samaan puolueeseen Liisa Jaakonsaaren tai Paavo Lipposen kanssa muutoin kuin puolueen puhdistajana. Joten SDP on poissa minun listaltani. Jos joku on seurannut Lahtelan taistelua, ymmärtää varmaan syyn, onhan hänen pahin vastustuksensa tullut oman puolueen piiristä. Miehelle ei ole tarjottu yhtään mahdollisuutta vaikuttaa vaikka hän on prosentuaalisesti mitaten suomen suosituin poliitikko.

Kunta tasolla Kepu olisi tietysti ollut paikka vaikuttaa mutta valtakunnan tasolla ei kukaan täysjärkinen halua näiden reformistien (työreformi) joukkoon. Kokoomus taas olisi ollut siitä hyvä että siinä joukossa voi tehdä mitä vain koska ainoa ideologia on oma etu. Olisin siis voinut mennä KOK kansaedustajaksi ja mikäli olisin perustellut saamillani lahjuksilla vaikka Kiteen apteekin sosialisoinnin, kukaan ei olisi korvaansa lotkauttanut. Jotenkin en vaan ole sellaista ”työväen presidentti” ainesta jota puolueen imago konsultit kaipailevat.

Vihreillä on joitakin ihan hyviä ajatuksia. Valitettavasti vain toteutus tahtoo ontua. Minäkin kannatan ympäristö veroja mutta niin että myös köyhien ostovoima nousee vähintäin saman verran kuin verotus jolloin olisi tapahtunut kulutuksen siirtymää suuri päästöisistä tuotteista vähä päästöisiin. Vihreiden politiikka taas pienentää köyhien ostovoimaa ja lisää rikkaiden jolloin ainut muutos on, rikkaat kuluttavat enemmän ja köyhät vähemmän mutta kulutuksen painopiste ei muutu. Öljyä palaa sama määrä mutta se ei pala köyhän mummon lampussa vaan rikkaan katumaasturissa. Mummo kuolee pimeässä ja juppia ajaa puhelinpylvääseen. Väkiluku laskee ja ympäristö pelastuu.

Luullakseni Kristilliset ovat minua lähinnä. Rakasta lähimmäistäsi. Tee toiselle sama minkä toivoisit itsellesi tehtävän. Minkä teit yhdelle minun vähimmistäni, sen teit minulle. Siis noin sanoo heidän pyhä kirjansa. Mikäli he sitä noudattaisivat, olisin varmasti puolueessa. Valitettava totuus kuitenkin on ettei heillä heru laupeutta köyhille, sitä vastoin nämä synnittömät kyllä ovat innokkaita kivittämään kuka homoja, kuka naispappeja. Eivätkä ehkä muista mainintaa, älkää tuomitko ettei teitä tuomittaisi. Tai jos muistavat, ovat marttyyreina valmiit korventumaan helvetissä pelastettuaan pakanoita väärin keinoin.

Näyttää siis siltä että VAS edustaa tekoina sitä mitä KD aatteena ja Vihreät sanoina. Lisäksi, hämmästyttävää kyllä, se on ainut puolue joka ymmärtää niin paljon taloudesta että kokouksissa joudutaan äänestämään puolueen sijoitus omaisuuden tuoton käytöstä. Joillakin oikeisto puolueilla on selkeä ideologia joka takaa heille rajattoman vaurauden, silti jokainen tutkittu kansanedustaja on joko rikollisjärjestöjen rahoittama tai rosvonnut hallinnoimansa kassakirstun. Mistä päätellen heillä ei ole kovinkaan toimivaa talousohjelmaa. Minä tykkään rahasta joten tuokin seikka sai minut valitsemaan VAS.

RKP on tietty niin ympäripyöreä että siihen mahtuu kuka vaan joka osaa ruotsia. Minä en osaa, jäin sen vuoksi kerran luokalleen ja numero ei koskaan ylittänyt viitosta mikä sekin oli opettajan mielestä suurin armon osoitus mitä ihmistä on kohdannut. No lohdutukseksi voin sentään sanoa että se viitonen tuli laajalta kurssilta peruskoulussa että voisin tulkin paikkaa hakea taikka virkemies ruotsilla toimeen tulla. Sinällään minulla tuskin on geneettistä aukkoa tuossa osassa koska siskonikin tuplasi yhden luokan ruotsin vuoksi mutta hänen lastensa äidinkieli on ruotsi. Ilmeisesti meissä on piilevä ruotsin kielen lahja mutta minussa se piileksii niin hyvin ettei RKP:n jäsenyys ole mahdollinen vaikka puolueen kannatus Pohjoiskarjalassa onkin lähes yhtä hyvä kuin VAS kannatus. Se ettei täällä ole pahemmin köyhiä tai ruotsin kielisiä on ikävä tosiseikka joka ainakin köyhyyden osalta korjaantunee aikaa myöten.

Tietty olisihan jäljellä vielä ainakin Persut. Minä nyt en vaan usko asioiden korjautuvan muutamaa pakolaista potkimalla taikka pitserian poltolla. Jos joku kykenee todistamaan minulle että suomi voi maksaa velkansa ja maailman talous kääntyy nousuun parin tumman pieksämisellä, olen valmis tähän. Mikäli palava pitseria saa terveydenhuollon toimimaan, takaa kohtuullisen perusturvan jokaiselle sekä tekee työpaikoista miellyttäviä lomakeitaita joissa ollaan huvikseen, antaa soihtujen lentää, en ole ennekään kebabia syönyt. En usko muutaman pitserian palon myöskään auttavan vakavimpaan yksittäiseen valtion talouden ongelmaan. Muiden EU maiden heikosta palkkatasosta ja sosiaaliturvasta johtuvaan työvoiman ylitarjontaan jota rikolliset käyttävät häikäilemättä hyväkseen. Yleensä jäävät paitsi palkat, myöskin verot maksamatta. Mikäli joku keksii kuinka maahanmuuttajien pieksäminen auttaa tähän, kertokoon.
tallennettu

Rikkaus on sitä että voi tehdä mitä haluaa eikä ole edes ahneuden orja.
Eduskunta vaalisivuni - http://www.auvorouvinen.fi/vaalit/index.php
Facebook faniryhmä
auvo rouvinen
Jr. Member
**

Profiili WWW
« Vastaus #1 : Marraskuu 09, 2010, 10:58:25 »

Kokoomus on aloittanut vaalilupausten pitämisen, Katainen haluaa varmistaa työmarkkinoiden laillisen toiminnan. Aika olisikin, on sitä saatu menneen porvarivallan aikaan odotella. Katainen haluaa aloittaa laittomista lakoista ja siirtyy sitten tärkeämpiin kysymyksiin.

Laillisuusvalvonnassa on tähän asti ollut ongelmana resurssien puute, valtiolla ei ole riittävästi henkilöstöä sen kummemmin poliisin, verotuksen kuin työsuojelunkaan alalla. Ja mikäli valtion tuottavuusohjelmat viedään läpi siten kuin edellinen, onneksi unholaan vaipunut porvarihallitus kaavaili, henkilöstö resurssit pienevät entisestään. Onneksi tähän on ratkaisu. Kuten tähänkin asti, ay liike joutunee hoitamaan laillisuusvalvonnan ja viranomaiset toimittavat virka-apua jos sattuvat joutamaan. Mikä ei ole kovinkaan usein. Mutta, virka-apu pyyntöjä voidaan harventaa. Liiton toimitsijat, joiden tehtävänä on tähän asti ollut verotuksen, työaikojen, turvallisuuden ja palkkojen valvonta, saavat tehtävänsä mukaiset valtuudet. Toimitsija saa uuden hallituksen ensimmäisenä tekona Rikospoliisin ylikomissaarin, vanhemman verotarkastajan, työsuojeluylitarkastajan ja ratsuväen everstin valtuudet. Lisäksi tulee Supon ulkomaalais tarkastajan vakanssi. Nämä sinällään merkityksettömät valtuuksien lisäämiset tulevat helpottamaan liiton suorittamaa laillisuusvalvontaa jossakin määrin. Valitettavaa kuitenkin on että valtio ei voi auttaa hevosen hankinnassa vaan toimitsijat joutuvat liikkumaan edelleen autolla huolimatta ratsuväen arvosta jonka katsottiin paremmin soveliaaksi liikkuvaan tehtävään kuin vaikkapa pioneeri tai jääkärimajurin vakanssi.

Lakkokysymyksen käsittelyssä on selkeä tarve muutoksille. Nythän on niin että yritys joka toimii lakien mukaan, saattaa kärsiä merkittäviä menetyksiä laittoman lakon seurauksena.  Ja sanon suoraan sen että tällaisille yrityksille en toivo ongelmia. Toinen merkittävä epäkohta on se että monesti yrityksen laittomien toimien pakottama lakko aiheuttaa työntekijöille ansion ja työnilon menetyksiä.

Tiettävästi Katainen meinaa ehdottaa nykyiseen lakkolakiin paria muutosta. Jos työntekijät ryhtyvät laittomaan lakkoon, lakkosakkoja korotetaan. Toisaalta, jos yritys rikkoo lakia ja siten pakottaa työntekijät lakkoon, työnantaja maksaa työntekijöille täyden palkan sekä kohtuullisena pidettävän korvauksen työn ilon menetyksestä, onhan työntekijä syytön tilanteeseen. Lisäksi myös liittoon kuulumattomat saavat korvauksen uhrautuvasta toiminnasta koska lakkoavustukset eivät kulje liiton kautta.  Jos kaavaillut parannukset toteutuvat, on selvää että yritykset motivoituvat noudattamaan lakia entistä paremmin ja toisaalta voivat olla huoletta korpilakkojen varalta.
Vakavammissa rikoksissa kuten työsuojelupuutteiden tai varomattomuuden vuoksi alkaneissa lakoissa voidaan lisäksi tapauskohtaisesti harkita lakkoajan palkan maksamista sunnuntaityönä. Tämä on tietenkin mahdollista vain lyhyiden, alle kuukauden mittaisten lakkojen kohdalla.

Toisaalta, ei mitään niin hyvää ettei jotain huonoakin. Hallituksen toimet pahentavat rakennuspuolen työvoimapulaa. Hallituksen päätös nostaa sairaanhoitajien palkkoja reilusti tullee aiheuttamaan sen että terveydenhuolto alalla työskentelevien ihmisten rakentaja puolisot siirtyvät suurin joukoin kotiin edustus puolisoiksi. Tietenkin on hyvä että terveydenhoitoala saa ansaitsemansa arvostuksen mutta toivon ja uskon kaikkien rakentajien yhtyvän toivomukseen, ettei   palkkoja nosteta alkuun enempää kuin kolminkertaisiksi kaikkine matalapalkka erineen, muuten Nokialta loppuu johtajat. Ja edustuspuolisoina olevat entiset rakentajat turhautuvat shoppaillessaan   kalliita erikoistarvikkeita kuten tuoksuvaa vessapaperia, laulavaa kapustaa ja muista elämän pikku piristeitä.

Punakynä. Auvo Rouvinen, Kitee

.
tallennettu

Facebook faniryhmä
auvo rouvinen
Jr. Member
**

Profiili WWW
« Vastaus #2 : Marraskuu 09, 2010, 11:01:12 »

Toverit, hallitus tarvitsee teitä
kirj : 8.5.2007

Kaikki muistavat kuinka tuleva nykyinen hallitus lupasi sairaanhoitajille 500€ kk kuoppakorotuksen. Ja on tullut maksun aika. Ainut ongelma vaan on ettei ole rahaa. Rahaa valtio voi saada kolmella tavalla, veroina, lainana tai EU avustuksena. Nousevien korkojen aikaan lainaa ei ole järkevää ottaa ja epäilen antaako kukaan sitä, onhan edellinen porvarihallitus, ns. Viinasen ajat, vielä tuoreessa muistissa maksamattomina velkoina. EU ei ole yleisesti ollut kovinkaan halukas tukemaan terveydenhoitoa joten jäljelle jää verot.

Jokainen ymmärtää ettei kukaan toisten työllä rikastunut ole kovinkaan halukas maksamaan veroja, eihän omaisuuden kahminnassa olisi mitään järkeä jos siitä menisi vero. Lienee myös selvää ettei kukaan jolla on kallis valtioon kustantama koulutus, ole erityisen innokas maksaja. Eipähän sattuma miljonääreilläkään kummoisia haluja liene. Siispä jää jäljelle vähän koulutetut, köyhät ja pienituloiset. Vaan, pienestä palkasta ei paljon makseta ellei ole säästöjä.

Nyt onkin seuraavissa tuloneuvotteluissa mietittävä kuinka hallituksen lupaukset voidaan pitää. Tehyssä on n. 124 000 jäsentä, rakennusliitossa noin 80 000. Siispä jos haluamme maksaa sairaanhoitajien korotukset, se meinaa  n. 750 € / kk. Valitettavasti maksun täytyy tapahtua verotuksen kautta joten maksun yläraja on 50% palkan korotuksesta. Siispä rakennusliiton täytyy ajaa, mikäli haluaa auttaa hallitusta pitämään lupauksensa, reilua 1500 €/kk korotusta. Elikkä hiukka vajaa kymppi tunnille. Mielestäni on turha käydä euroja halkomaan, sopiva summa on tasan 10€/h. Tämän jälkeen ei voi kukaan enää syyttä ainakaan rakentajia epäsolidaarisuudesta, onhan liittomme valmis kantamaan yksinään Kataisen puheiden seuraukset. Aivan kuten aikoinaan kantoi Viinasen tekoset.

Toteutuessaan tällä korotuksella lienee vaikutuksia myös muualle yhteiskuntaan. Tiedotusvälineitä seuranneena olan seurannut huolestuneena nykyisen Baabelin tornin elikkä ydinvoimalan rakentamista. Rakentamispäätöksen perustelut olivat selvät, se työllistää suomalaisia rakentajia. Ja kun lupa myönnettiin, kävi ilmi että joku, en tiedä kuka, sotki rakentajien kielen niin että samalla kohteella ei ole kahta toisiaan ymmärtävää miestä. Sinällään tästä ei ole haittaa, eihän kyse ole tornista jonka rakenteet ovat kriittiset sortumisuhan takia vaan melko massiivisesta möhkäleestä joka tuskin kaatuu ellei tuule kovasti tai betonissa ilmene ongelmia. Eräänä selityksenä tälle kielten sotkulle on esitetty kaiken Herran, pyhien Markkinavoimien toimia. Suomessa ei ole riittävästi rakentajia joten vaativuudeltaan toisarvoiset kohteet, kuten ydinvoimalat, voidaan rakentaa ulkomaisella työvoimalla. Jos liittomme ajaa tarvitut muutokset palkkaan, on mahdollista että työvoimapula hellittää myös rakennusalalla niin paljon että ulkomaisia ei tarvita.

Nyt moni lukija katsoo silmät pyöreinä, miten palkankorotus toisi rakennuksille lisää työvoimaa? Tähän on selitys jonka kehitti Adam Smith (1723-1790). Jos jollakin alalla on työvoima pula, sen palkat nousevat ja muilta aloilta tulee työvoimaa. Valitettavasti meillä tämä markkinamekanismi ei ole toiminut vaan monesti on turvauduttu kielten sekoittamiseen nälän aiheuttamilla väestön pakkosiirroilla. En pidä ihmeenä että kyseinen teoria ei ole kovinkaan yleisesti tunnettu työnantajapiireissä, onhan Adam Smithin kirjaa Kansojen varallisuudessa (1776) suomen kirjastoissa ja antikvariaateissa tasan yksi kappale joka sijaitsee Porvoon varastokirjastossa. Englanniksi sen voi lukea netissä  ositteesta http://metalibri.incubadora.fapesp.br/portal/authors/s/adam-smith/an-inquiry-into-the-nature-and-causes-of-the-wealth-of-nations/ . Kirjan lukemista voin suositella kaikille työnantajille sekä sellaisiksi aikoville.

Punakynä
Auvo Rouvinen
Kitee
tallennettu

Facebook faniryhmä
auvo rouvinen
Jr. Member
**

Profiili WWW
« Vastaus #3 : Marraskuu 09, 2010, 11:36:45 »

Rahasta kiinnostuneita

Joukossamme ei liene montakaan jota kiinnostaisi raha, verotietojen mukaan rakentaminen on kutsumusammatti. Ihme kyllä, minun kohdalleni on sattunut useita ja he ovat pyytäneet minua kirjoittamaan aiheesta.

Eräs asia joka on monia kiukuttanut on ammattitutkinnot. Tutkintoja vaaditaan mutta niiden suorittaminen ei ole nostanut ansiotasoa. Mitä en ihmettele. Homman nimi on, että ammattitutkinnon suorittanut voi sillä todistaa olevansa ammattilainen ja voi vaatia TES minimiä. Jonka moni työnantaja näin nousukauden oloissa mielellään maksaa. Ainakin minulle on tarjottu raudoitustöitä kilohinnalla, laudoituksessakin tuntuu käyvän ohjehinnoittelu – 15% ja muutama työnantaja on tarjonnut puhelimessa 6 palkkaluokan mukaisen13€ tunnille. Tuntuu siltä että minimipalkan saa vaikka ei näytä ammattipassia. Mitä hyötyä ammattitutkinnosta siis on? Hyöty tulee esiin kun vaihdat firmaa. Jos entinen maksaa hymyssä suin minimin, käyt viereisessä firmassa papereiden kera ja sanot ”Minimi + 80%, firman auto, asunto, 3 kk palkallinen kesäloma, ruokaetu, päiväraha.” Moni miettii ettei minulla ole tuolle kaikelle tarvetta. Kokemukseni mukaan työnantajilla on taipumusta tinkimiseen. Kun käyt kysymässä töitä, olet siinä asemassa että työnantaja mielellään puolittaa toivomuksesi. Mutta, nimi jää kirjoihin. Jos kyseinen firma saa urakan, he soittavat sinulle. Silloin sinulla on mahdollisuus esittää ehdot. Markkinoilla myyjä määrää hinnan ja ostaja sen ostaako. Rakentaminen on perinteisesti ollut erittäin markkinaehtoista touhua jossa TES määrittää alarajan, markkinat hinnan.

Kun seuraa ansiotasoa, muistuu mieleen lama. Keskituntiansiot ovat kirvesmiehillä (IV/2006) aikatyössä 13,69, urakkatyössä 19,42. Raudoittajista en vastaavaa löytänyt mutta kokemukseni kilohinnasta on, että minä en sillä pärjää edes Nokian johtajalle, Gatesista puhumattakaan. Tämän vuoden puolella on ilmeisesti tapahtunut pientä liukumaa mutta edes kapakkakeskustelussa en ole törmännyt rakentajaan joka tienaisi yli 50€/h elikkä uutisten antama kuva, 50€ /h tuntitöissä, on hiukan optimistinen. Eipähän siinä mitään, 20€/h on ihan kohtu ansio. Kyllä sillä velaton mies itsensä leivässä pitää. Ainut ongelma vaan on että lienemme nousukauden huipulla. Nyt on se aika jolloin pitäisi tienata.

Pari neuvoa. Seuratkaa aina, vaikka tekisitte tuntitöitä, hinnoittelukirjasta paljon tulee tulosta. Jos tulee, on helppo ottaa urakka tai vaihtaa firmaa. Toiseksi, kokeneille ammattilaisille maksetaan yleensä TES. Ja monesti heille annetaan kaveriksi nuori. Siis kirvesmies saa kaverikseen toisen kirvesmiehen jonka tittelinä on apumies. Jolle maksetaan puolet siitä mitä vanhemmalle. Miehet tekevät 40€ työn. Vanhempi saa 20€, nuorempi 10€. Firma vetää välistä 10€ verrattuna urakkaan. Mutta, jos lähdemme ajatuksesta että nuorempi on apumies, kuten työnantaja esittää, silloin vanhemman pitäisi saada urakkahinta, 40€ ja apumiehen 85% kirvesmiehen palkasta eli 34€. Laman tullen pomo tulee sanomaan. ”Kuules, tuo nuori kaveri tekee 10€/ h hinnalla. Käykö sama” Siispä, silloin kun porukka antaa yhden jäsenen palkan pudota, se samalla määrittää oman tulevan palkkatasonsa. Miettikää nyt. Kun korko on 16% ja työttömyys 45%, asioiden korjaaminen on hiukan vaikeampaa. Ja muistakaa että nyt on vaikeampaa päästä rakennuspuolen ammattikouluun kuin lukioon.

Punakynä

Auvo Rouvinen
tallennettu

Facebook faniryhmä
auvo rouvinen
Jr. Member
**

Profiili WWW
« Vastaus #4 : Marraskuu 10, 2010, 07:16:27 »

Keskiluokka 26.9.2007

Kun lukee Hesaria tai kuuntelee demareita, saa selville kaikkien suomalaisten kuuluvan keskiluokkaan. Mielenkiintoni  herätti tämä kummallinen keskiluokka. Mikä se on? Mikäli en väärin muista, luokkajako meni suunnilleen seuraavasti. Ryysyköyhälistö, porvaristoa tukeva, kerjäläisistä ja taskuvarkaista koostuva järjestäytymätön joukko. (Nykyisin vastaa lähinnä peruspäivärahalaisia, pienyrittäjiä ja ylempiä toimihenkilöitä.) Proletariaatti, työläiset jotka ovat niin köyhiä että joutuvat myymään työtään muille. (Nykyisin lähinnä järjestäytynyt työväestö ja alemmat toimihenkilöt.) Porvarit jotka elävät toisten työllä (nykyisin osakkeenomistajat sekä koroilla eläjät) sekä tietenkin maankorolla elävät maaomistajat. (Vastaa nykyisiä maanvuokraajia, kaivosoikeuden omistajia jne.)

Listasta ei löytynyt keskiluokkaa. Siispä kyseessä lienee uusi luokka joka ei kuulu mihinkään edellä mainituista. Sen nyt jokainen ymmärtää että he ovat katkaisseet työriippuvuuden eivätkä siis kuulu proletariaattiin, sekin on selvää etteivät he riistä muiden työtä taikka kuulu maanomistajiin. Tuskinpa kerjääminenkään kuuluu heidän elinkeinoihinsa. Jos minun täytyy arvailla, uskoisin heidän elävän robottien tuoman hyvinvoinnin kautta. Kuten tiedämme, Marxin kuvailema tuottavuuden nousu on jatkunut koko 1800 luvun loppuajan sekä 1900 luvun läpi. Ja tuottavuuden nousu tarkoittaa aina parempia ja tehokkaampia koneita sekä työmenetelmiä. Mistä seuraa lopulta lähes täysin automaattinen tuotanta ja palvelut jotka siis palvelevat keskiluokkaa sekä työvoimana että tulojen lähteinä. Mikä tietenkin on hyvä asia. Jokainen tervehtii ilolla päivää jona pääsee eroon kellon orjuudesta ja voi siirtyä päätoimiseksi kuluttajaksi.

Ainut mikä minua vaan on hiukan ihmetyttänyt. Viime vaaleissa KOK teki hyvän kampanjan vetoamalla proletariaatin tarpeisiin. Kampanjassa muistettiin niin pienipalkkaista sairaanhoitajaa kuin köyhää kunnan insinööriä. Eipä täysin huomiotta jäänyt ryysyköyhälistökään, luvattiinhan kaikille hyväpalkkaista työtä (työnteon pitää kannattaa aina). Ja yllättäen KOK sai melkoisen vaalivoiton. Kun taas SDP, joka keskittyi hallituskaudellaan ajamaan keskiluokan asioita sekä proleteriaatin ja ryysyköyhälistön kurjistamiseen menetti paikkoja.

Nyt herääkin kysymys onko Hesarin ja SDP todellisuuden taju ehkä vallan huumassa hiukan vääristynyt niin että keskiluokan koko yliarvioitiin ja proletariaatin koko aliarvioitiin. Ja olisiko KOK oppinut oppositiossa jotakin sellaista mitä mustien autojen takapenkiltä ei näe. Ainakin kun seuraa puheita, tällainen käsitys nousee pintaan. Jaskari ehdotti sosiaaliturvan sovittamista niin että pieni palkkanen työ ei heti alussa poista työttömyysturvaa. Siis Lex Jaakonsaarta edeltävään tilanteeseen paluuta.

Kun kyseistä malli käydään soveltamaan, se täytyy saada koskemaan myös toimeentulotuen asiakkaita niin että jokainen työtön voi tienata pienen summan, nykyisen hintatason mukaan n. 500 /kk ilman että se heikentää etuuksia.

Jos kyseinen järjestelmä saadaan palautettua, se tietenkin syö keskiluokan ansioita (tai ainakin kateutta), uskon Jaakonsaaren kiemurtelevan kauhuissaan. Mitä jos koko sossun elättien lauma ryntäsi töihin, sellaista onnettomuutta ei valtion talous kestäisi. Tosin, jos vaikkapa 50 000 työtöntä menisi tuon muutoksen avulla osa-aikatöihin, valtion kulut eivät kasvaisi nykyisestä, maksetaanhan heille sosiaalietuudet nykyisinkin. Se ei kuitenkaan keskiluokan edustajia vakuuta, onhan kyseessä köyhälistölle suuri elintason nousu. Tuo 500€ kk mahdollistaisi 3 kk aikana mm. Uuden polkupyörän, sadetakin  sekä lasten turvaistuimen ostamisen ja rahaa jäisi vielä kymppisotalla työpaikkaruokailuun.

Punakynä
Auvo Rouvinen
Kitee
tallennettu

Facebook faniryhmä
auvo rouvinen
Jr. Member
**

Profiili WWW
« Vastaus #5 : Marraskuu 10, 2010, 07:19:01 »

Rikollisuuden lajit ja vaikutukset

Olen seurannut mielenkiinnolla keskustelua eri rikoksista. Maassamme on päädytty pitämään pedofiileja sen verran vaarallisina että sen ehkäisemiseksi olleen valmiita tuhoamaan demokratian tärkein tukipilari, sananvapaus. Pankkirosvot ovat niin vaarallisia että heidän pysäyttämisekseen poliiseilla on lupa kantaa asetta ja tappaa. Nettipiratismi elikkä monopoliasemaan päässeen levy-yhtiön omakseen julistaman tuotteen kopiointi oikeuttaa murtamaan kirjesalaisuuden. Terrorismia, joka lain mukaan tarkoittaa väkivallan käyttöä poliittisten päämäärien saavuttamiseksi, torjutaan kiduttamalla, murhaamalla, sensuroimalla ja panostamalla elikkä menetelmillä joista jokainen täyttää terrorismin määritelmän.

Ok, näin, vaan mitäpä tekee viaton pedofiili? Raiskaa ja tappaa lapsen, jos on köyhä, tekee sen suomessa ja joutuu vankilaan, jos vauras, lentää johonkin sotilasdiktatuurin hallitsemaan kehitysmaahan ja maksaa huvistaan niin ettei maine mene. Mitä tämä aiheuttaa yhteiskunnalle? Ensiksi mainittu, kotimainen herra tai rouva aiheuttaa melkoista pelkoa ja inhoa, jälkimäinen globaali herra tai rouva taas auttaa kehitysmaan taloutta kasvamaan ja siten hän levittää markkinoiden ilosanomaa köyhien keskuuteen. Kuinka naapurit reagoivat kyseiseen herraan taikka rouvaan? Yleisesti koetaan inhoa, joko todellista tai teeskenneltyä. Kukaan ei ainakaan julkisesti innostu jäljittelemään. Ei edes silloin kun merkittävä valistus filosofi, Markiisi De Sade kirjoissaan antoi moiselle menettelylle jonkinlaisen moraalisen oikeutuksen.

Entäpä pankkirosvo? Hän ryöstää pankista paperia jonka merkitys on suhteellisen pieni. Jos hän sattuu olemaan onnekas, saalis saattaa olla kymmeniä tuhansia. Hän ostaa niillä auton,  hummaillee. Hän ei uskalla kerskua saaliillaan  vaan pyrkii elämään melkoisen kunniallisesti välttääkseen epäluulot. Tietysti, poikkeuksiakin on, mm. Toveri Stalin aloitti uransa pankkirosvona. Kuitenkin pankkirosvo, olkoon vaikka naapurissa, ei aiheuta merkittävää jäljittelyn halua tai ainakaan jäljittely pakkoa yhteiskunnassa. Tietysti varas voidaan nostaa jalustalle kuten Arsene Lupin tai Robin Hood mutta hänenkin vaikutuksensa on pieni.

Entäpä rikollisista suurin, henkilö joka imuroi musiikkikappaleen tai katsoo elokuvan maksamatta? En osaa asiaa kommentoida muuten kuin toteamalle että teollinen tuotanto on pudottanut auton valmistuksessa tarvittavaa työtä parista tuhannesta tunnista alle viikkoon. Auton hinnat ovat laskeneet niin että niitä saa jopa alle miljoonan euron. Jostakin syystä juridisen monopolin tuotteilla vastaavaa hinnan alennusta ei ole näkynyt joten piratismi ehkä pakottaa kyseiset yritykset sopeutumaan markkinoihin elleivät näe halvemmaksi lahjoa ministereitä. Siispä piratismilla on yhteiskunnallisia vaikutuksia, se pyrkii purkamaan monopoleja ja luomaan vapaat markkinat.

Entäpä kaveri jota ei edes pidetä rikollisena, työturvallisuus rikkoja? Rekkamies joka ajaa  ylikuormalla  liian pitkää päivää, rakennusmies joka tekee laittomilta telineiltä asbestipurkua ilman suojaimia? Kyseiset yritykset saavat  kilpailuedun jonka voivat siirtää suoraan hintoihin . Mistä seuraa että rehellinen yritys ajautuu konkurssiin ja rikolliset valtaavat koko alan.

Näyttää siis siltä että pedofiili tappaa yhden lapsen, työturvallisuusrikollinen ei ehkä itse tapa ketään mutta aiheuttaa pitkällä aikavälillä kaikkien alalla työskentelevien kuoleman joko nälkään tai asbestipölyyn. Jos siis joudumme tinkimään demokratiasta rikollisuuden vuoksi, toivottavasti kohteena on yhteiskunnallisesti vaarallinen ammattirikollisuus eikä harrastelijoiden puuhastelut.

Punakynä
Auvo Rouvinen
Kitee
tallennettu

Facebook faniryhmä
auvo rouvinen
Jr. Member
**

Profiili WWW
« Vastaus #6 : Marraskuu 10, 2010, 07:22:16 »

Veronalennukset ja henkiparannus 19.12.2007

Nykyisin saamme lukea lehdistä kuinka veronalennukset elvyttävät taloutta ja henkiparantajat parantavat sairaita. On mukavaa että on positiivisia uutisia muutenkin kuin HIV testeistä. Nämä uutiset menevät varsin selkeästi tyyliin ”Hallituksen toimeenpanemat veronalennukset ovat osittaneet  toimivuutensa työllisyyden kasvuna ja siksi onkin toivottavaa että valitulla linjalla jatketaan.” ”Loistavat tulokset henkiparannuksessa osoittavat että kallis perinteinen lääketiede on turhaa ja terveydenhoito voidaan jättää luontaisparantajien huoleksi, kaikesta kalliista ennalta ehkäisevästä työstä on luovuttava. Myös lääkäreiden koulutus on tarpeetonta ja kallista.”

Sinällään on mukavaa että tällaisia juttuja voidaan kertoa herätyskokouksissa, ne pitävät mielialan korkealla. Enkä tiedä onko se edes niin paha jos parantumattomasti sairaalle antaa toivoa henkiparannuksella tai lohduttaa nälkäisiä eläkeläisiä veronalennuksen siunauksellisuudella, kaikki toivo lienee hyväksi. Toisaalta, raksaduunarit ovat sen verran köyhää porukkaa että että uskomuslääkintään ei ole varaa tai siitä kärsii oikeaan lääkintään sijoitettu pääoma. Pitänee siis tutkia kyseisiä hoitomuotoja tarkemmin.

Jossakin on varmaan parantunut ihminen ilman lääkäriä. Tämä on sattunut jopa omalle kohdalle. Sairastin flunssaa, kirkossa rukoiltiin sairaiden parantumista, suojelusta valtionpäämielle ja hyviä kelejä. Kuinka ollakaan, flunssani parantui, salama ei tappanut Halosta ja kesäkin näyttää tulevan, lisäksi kaverilta parani melkoisen paha krapula. Voiko parempaa rukousvastausta toivoa?.

Sama juttu veronalennusten suhteen. Suomessa on 90 luvun jälkeen laskettu veroja, työttömyys on alentunut, töihin päässeiden köyhien elintaso on hiukan noussut ja ilmasto on lämmennyt. Ihmelääke on keksitty. Ei kylläkään Suomessa, kyseisen ihmelääkkeen keksi Ronald Reagan ja Bush vanhempi käytti siitä nimitystä Voodoo talous.

Jäiköhän noista uutisista jotain kertomatta? On tutkittu ja todeksi havaittu että flunssa ja krapula, ellei tapa, paranee omia aikojaan, ilman hoitoa tai henkiparannusta. Siis henkiparannus ei näytä välttämättömältä tutkittaessa paranemisen ihmettä jonka koin.

Entäpä sitten veronalennuksen ja työllisyyden yhteys? Unohtuikohan Veronmaksajien herätyskokouksen pitäjiltä pieni seikka. Kiinan Kommunistisen puolueen keskuskomitea päätti lisätä tuontia Suomesta 5000 työvuoden verran, mikä kerrannaisvaikutuksineen lisäsi suomen työllisyyttä 20 000 miestyövuoden verran. Koska työllisyys parani, suomen hallitus päätti alentaa veroja säilyttääkseen verokertymän samana. Siispä Kiinalaisten toiminta mahdollisti suomen veronalennukset.

Tuolta siis näyttää tilanne jos sitä tarkastellaan. Raksaduunarit ovat kuitenkin sen verran köyhiä että taloudellisia päätöksiä ei voida tehdä pelkästään faktojen tarkastelun pohjalta vaan halutaan lisäksi teoreettinen perustelu. Sellainen löytyy, John Maynard Keynes havaitsi 1930 luvulla valtion menojen ja työttömyyden yhteyden. Jos valtio jakaa 1000 € veronalennuksina ja säästämisaste on 20%, kulutetaan 800€, kerrannaisineen kulutus on n.4000€, jos valtio taas tuhlaa kyseisen tonnin, kulutus on 1000€ ja kerrannaisineen n. 5000€. Siispä valtion kulutus lisää työllisyyttä enemmän kuin veronalennukset. Käytännön tasolla tämä tarkoittaa sitä että jos valtio palkkaa 50 000 € sairaanhoitajan, työllistyy yksi kohtuullisesti palkattu ihminen terveydenhoitoon jos taas tämä sama 50 000 € annetaan Nallelle veronalennuksena, hän pistää 10 000€ pahan päivän varalle Monacoon ja ostaa lopuilla uudet krokotiilin nahkaiset kengät italialaiselta suutariltaan.

Siispä sekä henkiparannus että veronkevennys ovat humpuukia taikka, sanoisinko Oikeistopoikkeama. Vaaralliseksi ne tekee se että kyseisten teorioiden levittelijät pyrkivät vaikuttamaan niillä tuleviin ratkaisuihin.

Punakynä
Auvo Rouvinen
Kitee
tallennettu

Facebook faniryhmä
auvo rouvinen
Jr. Member
**

Profiili WWW
« Vastaus #7 : Marraskuu 10, 2010, 07:23:50 »

Natottaako? 17.4.2008

Maassamme käydään jatkuvaa Nato keskustelua mikä lienee hyödyksi. Itselläni ei ole sen kummemmin historian kuin politiikan tutkijan koulutusta elikkä olen samassa asemassa kuin pikkulapsi sadussa Keisarin uudet vaatteet. Siispä voinen lausua näkemykseni asiasta.

Eräät kannattajat ovat perustelleet Natoa turvallisuudella. Suomella on turvallisuusvaje ja Nato suojelee maatamme. He siis uskovat jonkun Italian lähettävän pyyteettömästi joukkoja mikäli haluamme sotia. Uskokoot vaan. Mutta, katsaus historiaan kertoo jotakin muuta. Muistaakseni Nato maa on joutunut kolme kertaa ulkoisen hyökkäyksen kohteeksi. 1974 Turkki hyökkäsi Kreikan kimppuun ja miehitti Kyproksen. Nato ei puuttunut asiaan vaikka saarella tehtiin joukkomurhia ja harrastettiin etnisiä puhdistuksia. !975 Ison Britannian tukemat merirosvot hyökkäsivät Islannin aluevesille ryöstämään kaloja. Nato ei korvaansa lotkauttanut, islantilaiset joutuivat taistelemaan hyökkääjiä vastaan törmäämällä aseettomilla troolareilla UK laivoihin joita Nato huolsi. 82 Argentiina hyökkäsi UK:n kimppuun miehittäen Falklandin saaret. Nato ei puuttunut asiaan. Siis, kolmesti Nato maa on joutunut hyökkäyksen kohteeksi, kertaakaan ei Nato ole auttanut.

Toinen peruste on demokratian linnake. Kuten kaikki meistä tietävät, Naton tärkein linnake on ollut  Francon fasistinen Espanja, muita tärkeitä maita on ollut Portugali, fasistinen sotilasdiktatuuri vuoteen 1974 sekä sotilasjuntan hallitsema Kreikka ja armeijan tiukasti kurissa pitämä Turkki. Elikkä Nato ja demokratia eivät tunnu kovinkaan hyvältä parivaljakolta.

Onhan tietenkin selvää että vaikka Nato vieroksuu demokratiaa eikä halua puolustaa jäsenmaitaan, se kuitenkin estää kansanmurhat ja etniset puhdistukset? No, jos nyt jätämme huomiotta Turkin kurdit jotka elävät käytännössä jatkuvassa ilmaterrorin pelossa kärsien etnisistä puhdistuksista joista ei saa käyttää nimitystä kansamurha koska se loukkaa Turkin armeijaa. Joka muuten on osa Natoa ja siksi käyttää Naton kalustoa teurastuksissa. Kukaan ei varmaan halua mainita Irakia, neljää miljoonaan pakolaista, paria miljoonaan sotatoimien ja infrakstuurin tuhoutumisen seurauksena kuollutta ihmistä. Ja sitä että miehittäjät kuuluvat Nato joukkoihin.

No kai se Nato sentään estää kansalaisten vakoilun, kidutuksen ja pitää huolta perusturvasta? Tällä hetkellä Nato vaatii kansalaisten aktiivista vakoilua, käyttää järjestelmällisesti kidutusta ja vastustaa ylikattavaa sosiaaliturvaa.

Monesti jäsenyyttä puolustetaan tietojen saannilla. Nato sai selville pari vuotta sitten ettei irakilla ole joukkotuhoaseita. Minkä YK asetarkastajat kertoivat 6v sitten. Pari kuukautta sitten Nato sai selville ettei Iran ole uhka. Minkä IEA kertoi kolme vuotta sitten. Elikkä lukutaitoinen ihminen saa tiedot kolme vuotta ennen Natoa lukemalla lehtiä.

Jos oletamme että maallamme on turvallisuusvaje ja tarvitsemme tukea, täytyy miettiä kuka sitä voisi antaa? Afganistan on joutunut paristi hyökkäyksen kohteeksi. Kummalakin kerralla sitä on tukenut Al'Qaida. Myös Irak joutui hyökkäyksen kohteeksi ja Al'Qaida tuli avuksi. Eikä apua ole evätty myöskään Somalialta jossa Etiopia hyökkäilee. Jopa Tsetsenia saa tukea. Siispä näyttää siltä että parhaat turvatakuut saamme liittymällä Al'Qaidaan. Tiedän monien laskevan kustannuksia. Turhaa. Al'Qaida, toisin kuin Nato, ei vaadi jäsenyyttä vaan tulee avuksi kun vihollinen on hyökännyt maahan. Siis saamme ilmaiset turvatakuut ilman että sitoudumme mihinkään.

Al'Qaidan hyvänä puolena on mielestäni myös se seikka ettei se vaadi meitä osallistumaan rikoksiin ihmiskuntaa vastaan hyökkäilemällä muihin maihin vaan voimme olla syrjässä sodista ellei kimppuumme hyökätä. Kuten kaikki tiedämme, puolet sodista päättyy tappioon, siispä kaikki järjestelmät jotka pitävät meidät sotien ulkopuolella pienentävät tappion mahdollisuutta.

Punakynä
Auvo Rouvinen
tallennettu

Facebook faniryhmä
auvo rouvinen
Jr. Member
**

Profiili WWW
« Vastaus #8 : Marraskuu 10, 2010, 07:25:43 »

Tekniikka kehittyy 19.6.2008

Se tuo tekniikka vaan kehittyy ja sen kyllä huomaakin. Otetaan tuollainen tavallinen raksaduunarin työpäivä. 6.00 alkaa kännykkä (NMT yleistyi 1980) soittaa herätysmusikaalia. Ei muuta kun keittiöön, vettä lautaselle, valitaan ohjelmavalikosta puuro ja lautanen mikroon (ensimmäinen toimiva 1947). Veden lämmittyä kupillinen pirkka kaurahiutaleita  sekaan ja luukku kiinni, ohjelma huolehtii 1 min lämmityksestä. Syötyään voikin sitten lähetä ajelemaan autolla (ensimmäinen Nicolas Josef Cugnot'n kolmipyöräinen höyryauto vuodelta 1769 ), pitää vaan muistaa seurata ajotietokoneen (ohjelmoitavat tietokoneet rakennettiin 1940-luvulla ) näytöltä polttoaineen riittävyyttä, onneksi GPS navigaattori (kehitystyö aloitettiin 1970-luvun puolivälissä ) varoittaa valvontakameroista (yleistyvät 2000 luvulla), joten voi keskittyä noitumaan radion RDS  systeemin (1990) taipumusta vaihdella lähetysasemaa notkoissa. Puolessa välin matkaa tulee mieleen ettei muistanut käynnistää robotti imuria ja vanhentuneessa mallissa ei ole puhelinkäynnistystä. Toisaalta, eipähän se puhelin joutaisi moiseen käyttöön kun monilahjakkuus pystyy lukemaan verkkohesarin ajaessaan.

Eikä aikaakaan kun ollaan työmaalla. Pukukoppiin ja haalarin vaihtoon. Ensin pois älyverkkarit kosteudenpoistokalvoineen, tilalle märät haalarit, koska työmaan sähkö on katkennut yöllä. Ja  raatamaan, ensimmäisenä hommana teroittaa muutamia puukiiloja metalli kirveellä (n. 6000 ekr), sitten hakkaa kiilat maahan nuijalla (keksitty varhaisella kivikaudella).

Seuraavaksi suurempi maansiirtohomma, muotin tieltä kuutio mutaa pois lapiolla, sitten antura muotin teko ja viimeisenä valu betonilla (yleistyi antiikin Roomassa). Kun anturahommat on tehty, joutaa keskustelemaan muurarin kanssa joka tekee seinää tiilistä (keksittiin Mesopotamiassa noin 4000 eaa ). Ja ei kun ruokatunnille.

Ruuan jälkeen insinööri (4000-luvun eaa. , kun keksittiin pyörä, havaittiin että on ihmisiä jotka eivät ymmärrä sen toimintaperiaatetta ilman 4 v koulua, näitä koulutettuja käytiin kutsumaan insinööriksi.) kutsuu puheilleen. Kertoo että on hiukan kiirettä ja urakka hinta on heikko, kävisikö että tehtäisiin vähän pitempi päivä ilman ylityökorvauksia. Kun kuulee että liksa on jo nyt lain (Hammurabi 1728 eaa) sallima minimi, ehdottaa yrityksen perustamista (orjuus tuhansia vuosia sitten) jolloin voi tehdä halvemmallakin. Kun ei synny sopua, jatketaan hommia, telineen tekoa, kustannussyitä kuitenkin on jätetty tilaamatta kaiteet (kaiteet keksittiin joskus kivikaudella, säästöt ovat 1990 luvun innovaatio), onneksi sataa niin kovasti ettei näe maahan asti joten ei pelota. Joku ehdottaa insinöörille telttaa telineen päällä mutta insinööri tietää sen olevan kallis ja neuvoo tekemään kovemmin töitä ettei kylmä ja vesi haittaa.

Marx kehitti teorian (Pääoman ensimmäinen osa ilmestyi 1867 ) jonka mukaan tavaran arvo määräytyy markkinoilla niin että nousukauden aikaan tuotteen hinta on sama kuin kalleimmalla tuottavan yrityksen tuotantokustannukset mukaan lukien pääoman korko. Jos joku yritys haluaa tuottaa suuremman voiton, sen täytyy käyttää uusia koneita ja keksintöjä joiden ansiosta sama työvoima kykenee tuottamaan enemmän tavaraa. Hän oletti pääoman koron, maanvuokran, palkan sekä raaka-aineen maksavan kaikille saman. Voittoa voi kasvattaa suurtuotannon edulla sekä tuottavuuden kasvulla.

Jotensakin tuntuu että suomalaiset rakennusalan kapitalistit eivät ole lukeneet Pääomaa kovinkaan tarkasti tai sitten jokin osa on jäänyt ymmärtämättä. Taikka eräs mahdollisuus tietenkin on että he eivät pyrikään voittoon vaan haluavat työllistää ihmisiä.

Punakynä
tallennettu

Facebook faniryhmä
auvo rouvinen
Jr. Member
**

Profiili WWW
« Vastaus #9 : Marraskuu 10, 2010, 07:39:56 »

Rauha kotiin ja maailmaan 11.9.2008

Alkaa tulla syksy ja sen myötä valo katoaa. Aikaisemmin suhtauduin asiaan lähinnä huvittuneesti. Syysmasennus, luulotauti. En enää. Seurasin erään ihmisen kamppailua syksyn kanssa ja se oli kauheaa katsottavaa. Pidin oireita kuitenkin luulotautina. Kuukausi sitten luin kirjan Naisen seksuaalisuus, kirjoittanut Kari Hausala. Kirjassa kerrottiin myös naisen hormoni toiminnasta.
Eräs hormoni, serotoniini vaikuttaa itsetuntoon, keskushermostoon, lihaksistoon, seksuaaliseen käyttäytymiseen. Puutos voi aiheuttaa kumia aaltoja, itsetunnon puutetta, masennusta, väkivaltaista käytöstä, itsetuhoa ja syrjähyppyjä.
Hormonin määrää lisää hiilihydraattipitoinen ravinto, liikunta ja valo. Serotoniini taso on alhaisemmillaan keskitalvella. Hormonin vaikutus on paljon voimakkaampi naisilla kuin miehillä. Näyttääkin siltä että syysmasennus ei ole luulotauti vaan todellinen, vakava sairaus. Johon auttaa etelän aurinko ja liikunta. Ehkä talviloma kannattaisi pitää ennen joulua.
Kun näin on saatu rauha perheeseen, voidaan keskittyä suurvaltojen suhteisiin. SuurGeorgia sai epämiellyttävän yllätyksen, Venäjä pisti kampoihin aluelaajennuksen suhteen. Georgia joka on Nato ehdokas hyökkäsi luottaen apuun ja sitä onkin tulossa. Nato on aloittanut järeät vastatoimet. Ensimmäisenä tekonaan Nato tuhoaa Venäjän talouden, ei suinkaan ydinasein vaan taloudellisella sodalla.
Venäjän tulot riippuvat pitkälti maakaasun ja öljyn myynnistä Nato lopettaa öljyn ja maakaasun käytön jolloin Venäjä ei saa rahaa. Viidessä vuodessa Venäjän talous romahtaa ja Nato voi juhlia voittoa. Kokoomus on liittämässä Suomea Natoon ja saammekin siirtyä ensimmäisessä vaiheessa öljyttömään talouteen joten täytämme Kioton päästörajat täydellisesti. Koska myös puussa on energiaa, sen tuonti lopetetaan. Ympäristöä säästyy myös siksi että rekkaralli loppuu koska Venäjä ei voi ostaa lännestä autoja.
Toisessa vaiheessa Nato aloittaa Georgian tukemisen maavoimilla. Kaikki Naton sotavoimat keskitetään Georgiaan. Nato on asettanut päämäärät selkeästi, Berliini ja Pariisi, Roomasta puhumattakaan annetaan Venäjälle mutta Georgia pidetään. Tämä jämäkkyys osoittaa meille kaikille Naton luotettavuuden ja lienemme yksimielisiä siitä että Suomi voi luopua armeijasta kun liittyy Natoon. Me olemme sen jälkeen yhtä turvassa kuin Georgia nyt.
Alkuvaiheissa meiltä kuitenkin vaaditaan uhrauksia. Suomesta lähtenee koko Kokoomuksen porukka turvaamaan rauhaa. Häkämiehelle on luvattu musketti. Edeltäjänsä, Koljonvirran sankari Sven Duvan tavoin hän seisoo yksin sillalla ja pysäyttää Venäjän hävittäjät jos talouslama aiheuttaa hyökkäyksen.
Valitettavasti Suomeen muodostuu poliittinen tyhjiö Kokoomuksen paikalle kun koko Koljonvirran sankareiden joukko poistuu maastamme. Tilalle saataneen kuitenkin oikeistolaisia venäläisiä maahanmuuttajia joten vasemmisto voi huokaista helpotuksesta, vastavoima ei katoa kokonaan. Vasemmistoa tarvitaan siis edelleen.
Tonttimaan hintaa muutos kylläkin nostanee koska venäläiset porvarit ovat rikkaita toisin kuin suomalaiset joita ei aina erota ryysyköyhälistöstä muu kuin velan määrä ja uskomaton kyvyttömyys ymmärtää ulko ja talouspoliittisia realiteetteja.

Punakynä

Auvo Rouvinen
tallennettu

Facebook faniryhmä
auvo rouvinen
Jr. Member
**

Profiili WWW
« Vastaus #10 : Marraskuu 10, 2010, 07:41:02 »

Ministerin puheet ja suhdannetaantuma 8.11.2008

Kuulimme kunnallisvaalien alla kuinka hallitus on antanut kunnille 1.5 miljardia lisää rahaa. Ministerit Vanhanen ja Katainen kertoivat asian aivan avoimesti. Jotakin kuitenkin unohtuu. Samalla kun valtio jakoi kunnille 1490 milj. euroa, se leikkasi 4 182 milj. kuntien valtion avuista ja verotuloista. (HS, 24.10.08, sivu A8 )

Seurailin tuossa vaalien alla eduskunnan kyselytuntia. Pakko myöntää että hävetti Kataisen puolesta. Mies kertoi kuinka kotitalous menettelee laskukauden oloissa ja totesi että näin on meneteltävä valtionkin. Minkä sain selvää ja ilkesin kuunnella, Kataisen kotitalous käyttäytyy nousukaudella kuten Homer Simpson tilipäivänä, juoksee hampurilaisen perässä ja ahmii itsensä hengiltä. Laskukaudella tämä esikuvallinen kotitalous taas käyttäytyy kuten sukanvarteen säästävä mummo. Voi olla että Katainen hoitaa omaa talouttaan noin. Minä taas toimin eri lailla. Teen välttämättömät ostokset silloin kun on pakko, sijoitus tuotteita, heräte ostoksia ja ylellisyys tarvikkeita taas ostan silloin kun saan niitä erittäin halvalla. Warren Edward Buffett (s. 1930 ) ja George Soros (s. 1930 ) menettelevät samalla tavalla kuin minä. Ostavat silloin kun on halpaa ja myyvät kun on kallista. Tästä voitaisiin käyttää nimitystä Viisaan sijoittajan strategia. Sillä tavalla rikastuu. Itse en ole rikastunut mutta elän siedettävästi. Tämä sijoitus strategia on täysin Uusliberalistisen hengen mukainen, se noudattaa kapitalismin pyhintä periaatetta, maksimoi voitto.

Valtion taloudessa taas puhutaan monesti lama aikaan Keynesiläisestä elvytyksestä. John Maynard Keynes ( 1883-1946)  päätteli edellisen rysäyksen aikaan 1930 luvulla etteivät markkinat kykene korjaamaan kaikkia virheitä vaan valtion täytyy puuttua asioihin elvyttämällä. Teoria on yleisesti hyväksytty eikä kukaan ole sitä tietääkseni kumonnut. Sitä vastoin Uusliberalistit ovat vastustaneet sitä koska sillä on taipumus ruokkia inflaatiota. Yllättäen kuitenkin tein järkyttävän havainnon. Keynesiläinen elvytys, se että valtio suorittaa rakennus ja muut investoinnit laman aikaan, on vaikutuksiltaan aivan sama kuin kuvaamani Viisaan sijoittajan uusliberalistinen sijoitus strategia. Sen seurauksena lama kääntyy nousukaudeksi. Elikkä sekä fiksu kapitalisti että fiksu valtio menettelee aivan samoin. Ostaa kun saa halvalla. Mielestäni Katainen ei puheissaan antanut merkkejä sen kummemmin viisaan sijoittajan kuin viisaan valtion toimista.

Paljon oli kyllä puhetta peruspalvelujen turvaamisesta. Mielenkiinnolla odotan käykö kuten sairaanhoitajien palkankorotuksen kanssa. Hätätila lain nojalla opettajat, lääkärit, palomiehet ja muut julkisia palveluja tuottavat velvoitetaan pakkotyöhön. Uskoakseni pakkotyö ei kuitenkaan koske sosiaalitoimen työntekijöitä, ökyrikkaat tuskin tarvitsevat heidän palveluitaan. Sitä vastoin joku äänestämättä jättänyt saattaa tarvita.

Katainen lupaili myös veronalennuksia. Tarkoitus ei ole antaa kellekään mitään vaan jättää veroja ottamatta. Kaunis ajatus. Ja varmaan toteutuu yhtä hyvin kuin omaisuusveron poisto. Joka kyllä poisti veron yli 1 000 miljoonan euron omaisuuksilta mutta aiheutti vastaavasti 1€/m2 korotuspaineen  kiinteistöveroon.

Punakynä
Auvo Rouvinen, Kitee
tallennettu

Facebook faniryhmä
auvo rouvinen
Jr. Member
**

Profiili WWW
« Vastaus #11 : Marraskuu 10, 2010, 07:42:12 »

Laman torjuntaa meillä ja muualla 16.1.2009

Jenkkilässä elvytetään ja sosialisoidaan siihen malliin että Viinanen alkaa tuntua porvarilta. Tuhansia miljardeja on kaadettu niin pankeille, vakuutusyhtiöille kuin yrityksille. Valtio on käynnistänyt setelipainon Weimarin tasavallan ja Zimbaven malliin. Jostakin syystä vain ei tulosta kuulu. Kulutus alenee ja ihmiset ovat viimein oppineet säästämään.  Sitä ei kukaan epäile ettekö tuollainen rahan jakaminen väistämättä nosta inflaatiota jollakin aikavälillä mutta aikaväli on ilmeisesti pidempi kuin muutama kuukausi.

Saattaa vaan olla niin että jenkkilässä kuitenkin tehtiin sama virhe kuin meillä 90 luvulla. Tukiraha on mennyt yrityksille ja pankeille. Ne eivät paljon syö tai osta autoja. Eikä autotehtaalla ole tarvettakaan tehdä autoja jos se saa saman rahan valtiolta tekemättä mitään. Käviköhän tässä niin että kapitalismin tärkein tekijä, kuluttaja jäi ilman tukirahoja kun taas koko kuluttajaa palveleva koneisto kahlaa rahassa. Tietenkin, onhan heillä veronalennukset jotka kasvattavat ostovoimaa. Henkilö joka kykenee maksamaan veroja ei ole sellainen köyhä kuluttaja joka pitää kansantalouden pyörät pyörimässä. En usko että kukaan syö enempää tai paremmin jos viikko tulot nousevat miljoonasta kahteen. Kun taas henkilö jonka toimeentulotuki nousee neljästä sadasta tuhanteen euroon kuukaudessa luultavasti saisi rahan menemään suhteellisen nopeasti.

Siispä epäilen hiukan USA elvytyksen menneen väärin taskuihin. Ei köyhille kuluttajille vaan rikkaille sijoittajille. Jotka taas odottavat rauhassa asuntojen hintojen romahdusta voidakseen tehdä hyviä sijoituksia. Jolloin saamme odottaa USA toipumista melkoisen kauan. Ehkäpä saamme vielä nähdä todellisen syöksyn. Pahimmillaan reaalitalouden pysähtymisen, nopean omaisuuden uusjaon kun rikkaat sijoittavat kahmivat talot pakkohuutokaupasta ja sitä seuraavan hyperinflaation joka syö sijoittajien velat.

Meillä tilanne ei vielä ole yhtä paha. Vaan kohta on. Vienti on hyytymässä ja sen osuus on 45% bruttokansantuotteesta. Hallitus kaavailee elvyttävänsä alentamalla rikkaiden veroja sekä irtisanomalla 14 000 viranhaltijaa tuottavuuden nimissä. Tietenkin mukana on myös sosiaaliturvan uudistus elikkä leikkauksia. SAK:ta painostetaan hyväksymään köyhimpien kuluttajien elintason pudotus kiristämällä elvytyksellä. Niillä välttämättömillä rakennushankkeilla jotka on veron alennus huumassa päätetty jättää tekemättä. Moni pitänee tuollaista kiristystä lapsellisena, viisivuotiaan touhuna. Minä en. En tunne ketään viisivuotiasta joka sanoisi. Syön aamupuuron jos saan polttaa talon illalla.

Katainen myös ilmoitti ettei rakennushankkeita aloiteta ennen kuin hinnat ovat laskeneet. Siis hän odottaa deflaatiota ennen kuin käynnistää deflaation torjunnan. Mitäpä sitä paloa sammuttaa ennen kuin koko mökki on tulessa. Hyvin vakuutetun omakotitalon kohdalla onkin järkevää antaa talon palaa jos kynttilä kaatuu matolle. Epäilen vaan ettei valtiolla ole vakuutusta. Jolloin tulipalon ennaltaehkäisy voisi olla parempi keino.

Punakynä
Auvo Rouvinen
tallennettu

Facebook faniryhmä
auvo rouvinen
Jr. Member
**

Profiili WWW
« Vastaus #12 : Marraskuu 10, 2010, 07:43:37 »

Ohjeita työttömäksi aikovalle 13.3.2009

Rakennuspuolella saattaa muutama toveri harkita työttömän uraa. Ja ne, jotka eivät harkitse, saattavat saada muistutuksen markkinavoimista. Onhan rakentaminen ainut ala, jossa markkinatalous todella toimii ylikuumenemisineen ja lamoineen. Siihen en ota kantaa, onko nykyinen kasvuun tähtäävä politiikka oikeaa, vai olisiko parempi tähdätä vaikkapa 20 tunnin työvuoteen. Sen päättäkööt äänestäjät ja filosofit. Sen meistä jokainen tietää, että työttömyys johtuu nykytaloudessa ostovoiman puutteesta ja ainut keino sen pikaiseen korjaamiseen olisi maksaa työttömäksi jääneelle kaksinkertainen palkka. Tällöin jokainen uusi työtön työllistäisi kaksi entistä. Näinhän ei tietenkään menetellä, ilmeisesti viisaat eivät usko markkinatalouteen. Tämä uskomattomuus kuitenkin aiheuttaa työttömille joitakin vaikeuksia, sen olen omakohtaisesti kokenut vuosien varrella.
Työttömänä eläminen vaatii jonkin verran tulevaisuuteen varautumista. Moni laskee ylikattavan sosiaaliturvan varaan. Totuus kuitenkin on, ettei sosiaalitoimistoon saa aikaa heti kun tilaa. Toinen totuus on, että toimeentulomenot on monissa kunnissa alibudjetoituja. Jopa lakisääteisten maksujen maksaminen on vaikeaa. Harkinnanvaraista toimeentulotukea taas ei hevin myönnetä. Tämän seurauksena saatetaan laskea asiakkaan tulot kunnan eduksi. Viiden vuoden lomarahat ovat sen kuukauden tuloja, jolloin ne maksetaan tilille. Viiden vuoden erääntyneet lainat taas voidaan jaotella viidelle vuodelle, jolloin laskennallinen tuen tarve on nolla.  Lottovoitto on tuloa, mutta lottoon sijoitetut maksut harrastuksia. Näistä syistä ensimmäisellä käyntikerralla rahaa ei ehkä tule.
Työttömäksi aikovan kannattaa ottaa taulukkolaskin ja laskea menot sekä tulot. Töissä käyvälle riittää, kun laskee kahden viikon tulot ja menot. Työttömän täytyy huomioida päivärahojen viivästyminen puutteellisten papereiden vuoksi, seitsemän päivän karenssi ja kuukauden maksuväli. Hänen täytyy laskea taloutensa puoli vuotta eteenpäin ja miettiä kumpi on tarpeellisempaa, etelän matka vai asuntolaina.  Pankkiin kannattaa ottaa yhteyttä, jos näyttää ettei pysty maksamaan heinäkuun lainaerää. Yhteydenotto on parempi tehdä maaliskuussa kuin joulukuussa. Jouluna saa neuvotella ulosottomiehen kanssa ja se joustaa vähemmän kuin pankki. Jos meinaa neuvotella ulosottomiehen kanssa, kannattaa olla siinä asemassa, ettei hän voi viedä muuta kun roskat. Ne hän mielellään viekin, eihän ammattimies tyhjin käsin ulos lähde. Itse en lama-aikana vie koskaan roskia.

Työttömänä on hyvä harrastaa jotakin. On joitakin harrastuksia, joihin pääsee pienellä alkupääomalla. Olut, lukeminen ja lenkkeily, hiihtokaan ei suuria investointeja vaadi. Kokemuksen perusteella pitäisin lenkkeilyä parhaimpana    kunnon kannalta. Sivusta seuranneena huonoimpana pitäisin oluen juontia kotona, se tahtoo pitkittyessään hankaloittaa urakkatyöhön siirtymistä. Eräs asia, mikä kannattaa pitää mielessä, on työ. Moni laskee, ettei viikon pätkätyö tuota mitään. Kuten ei tuotakaan. En vaan ole koskaan tehnyt viikon töitä viikossa, pahimmillaan on mennyt vuosi ja aina vähintään kaksi viikkoa. Jos olet hidas työntekijä, kannattaa ottaa lyhytaikainenkin työ vaikka sillä ei rikastuisikaan. Kokemukseni mukaan yritykset palkkaavat mieluummin työntekijän, joka kykenee lähtemään lyhyellä varoitusajalla.

Punakynä
Auvo Rouvinen
tallennettu

Facebook faniryhmä
auvo rouvinen
Jr. Member
**

Profiili WWW
« Vastaus #13 : Marraskuu 10, 2010, 07:48:36 »

Mitä paikallisesta sopimisesta seuraa 25.5.2009

Välillä tulee puhetta työpaikkakohtaisesta sopimisesta. Koska nykyisinkin on mahdollista sopia ehdot TES minimiä paremmiksi, on oletettavaa että sillä tarkoitetaan TES alituksia. Tosin, monesti tuntuu etteivät työnantajan edustajat ole selvillä nykyisistä paikallisen sopimisen mahdollisuuksista, ainakin tuntuu olevan varsin vaikeaa hyväksyä edes muutaman euron liukumaa.

Jos kuitenkin lähdemme oletuksesta että paikallinen sopiminen pääsääntöisesti tarkoittaa palkan alennusta eikä korpilakkoa, voimme miettiä mitä siitä seuraa. Kuten osa meistä tietää, Smith kirjoitti Kansojen varallisuudessa kilpailusta. Hän näki että jokaista yrittäjää ohjaa voitonhimo mutta kilpailu takaa kaikille saman palkan ja voiton. Tämä porvarillisen taloustieteen isä oletti että lyhyitä markkinahäiriöitä lukuun ottamatta kaikki tienaavat yhtä paljon ja kukaan ei saa voittoa.

Myöhemmin hänen työtään jatkoi Ricardo joka kehitti taloustiedettä luoden maankoron ja työnarvo teoriat. Häntä seurasi Marx joka väitti voiton saamisen olevan mahdollista ( Pääoma, Kansantaloustieteen arvostelua 1-3 ). Mistäpä voitto tulee?  Voiton muodostumisen mekanismi on se että tuotteen hinta määräytyy markkinoilla tuottajien kilpailun seurauksena. Rakennusalalla tämä tarkoittaa sitä että markkinat määräävät hinnat. Nousukauden aikaan tämä hinta on teoriassa kalleimmalla rakentavan elikkä tehottomimman yrityksen tuotantokustannukset. Ne yritykset jotka kykenevät tekemään talon halvemmalla saavat voittoa jonka suuruus on myyntihinta  miinus tuotantokustannukset.

Nyt eräät tahot haluavat että työntekijät tukevat tätä tehottominta yritystä tekemällä halvemmalla. Josta tietenkin seuraa markkinahinnan lasku ja tehokkaan yrityksen voiton pieneneminen. Kuulostaa jalolta, yrittäjät haluavat pienentää voittojaan. Kapitalismin toimintaperiaate ei kuitenkaan tähtää voittojen minimoimiseen vaan niiden maksimointiin. Smithin mukaan tehokkaiden yritysten pitäisi saada voittoa ja laajentaa toimintaansa kun taas tehottomien pitäisi laskukauden oloissa tehdä konkurssi ja vapauttaa työvoimansa hyvin johdettuihin yrityksiin. Palkan alennukset taas pienentävät älykkäästi johdettujen yritysten voittoja nousukaudella ja aiheuttavat niiden konkurssin laman oloissa kun taas huonosti johdetut yritykset jotka eivät investoi nykyaikaiseen tekniikkaan selviytyvät jatkuvasti alenevien palkkojen ansiosta niin noususta kuin laskusta. Mistä seuraa pitkällä tähtäimellä taloustieteilijöiden haitalliseksi valikoitumiseksi kutsuma tapahtuma. Vain erittäin huonosti johdetut yritykset pärjäävät.

Kysymys kuuluu onko työntekijöiden viisasta tukea näitä poikkeuksellisen typeriä yrittäjiä fiksujen kustannuksella? Mietittyäni asiaa olen tullut siihen tulokseen että tyhmyyttä ei saa tukea vaan menestyvien yritysten voitto voidaan eliminoida muutenkin. Korotetaan palkkoja menestyvissä yrityksissä. Siis, sen sijaan että tuetaan tyhmyyttä palkan alennuksilla, rangaistaan fiksuja TES korkeammilla palkoilla. Valitettavasti tämä TES korkeampi palkka tahtoo houkutella kyseiseen yritykseen keskimääräistä pätevämpää työvoimaa ja yrityksen tuotavuus vaan kasvaa. Jolloin riesana on entistä suurempi voitto joka pitää jakaa työntekijöille. Tähän ongelmaan en ole keksinyt ratkaisua koska voiton investoiminenkaan ei pelasta, uudet koneet nostavat edelleen tuottavuutta ja palkanmaksuvaraa. Uskonkin tämän umpikujan olevan suurin syy miksi työn antajat haluavat tukea erityisen typeriä yrittäjiä muiden kustannuksella. Jää voitonjaosta kiistely pois.

Punakynä
Auvo Rouvinen
Kitee
tallennettu

Facebook faniryhmä
auvo rouvinen
Jr. Member
**

Profiili WWW
« Vastaus #14 : Marraskuu 10, 2010, 07:53:00 »

Onko lama ohi? 28.8 2008

Kuten kaikki muistavat, lama ei tule koskemaan suomea. Me selviydymme lamasta kuin koira veräjästä koska pankkisektorimme on vahva ja kyseessä oli nimenomaan rahoitusmarkkinoiden kriisi. No, nyt lienee aika myöntää saduksi selviytyminen ja olisi ehkä aihetta käydä pohtimaan laman syitä.

Kirvesmiehen järjellä ajatellen laman syy oli selvä. Bush päätti alentaa veroja ja käydä sotaa. Sotaan tarvitaan kolme asiaa, rahaa, rahaa ja taas rahaa, sanoi Napoleon aikoinaan. Valtio voi saada rahaa joko keräämällä veroja tai ottamalla lainaa. Koska veroja ei haluttu periä, oli pakko ottaa lainaa. Sitä taas ei myöntänyt kukaan muu kuin Kiinan kommunistinen puolue. Sallittiin kiinan tuoda romua USA:han ja lainata kaupasta saadut dollarit Bushin sotaseikkailuiden rahoittamiseksi. Loistava keksintö, voitiin sotia ja alentaa veroja. Ainut ongelma oli että kiinan tuonti syrjäytti USA oman teollisen tuotannon. Kauppatase painui alijäämäiseksi ja teolliset työpaikat katosivat. Jenkit eivät tarvinneet maksaa veroja mutta eivät myöskään tehdä tuottavaa työtä. Jonkin aikaa kupla saattoi paisua mutta lopulta markkinat rankaisivat ja seurasi romahdus. Josta selvitään maksamalla ulkomaanvelat viennillä. Mikäli halutaan viedä ulkomaille romua, sen hinnan täytyy olla halvempi kuin kilpailijoiden. Siispä USA joutuu alentamaan dollarin kurssia niin paljon että voi myydä rojuaan Eurooppaan.

Mistä pääsemmekin suomeen. Viimeksi 90 luvulla taloutemme romahti koska Viinanen piti markan arvon liian korkeana. Liityimme euroon välttääksemme tämän munauksen uusiutumisen. Valitettavasti dollarin romahdus nostaa euroa jolloin maamme kilpailukyky on romahtanut. Metsä ja metalli ovat käytännössä pysähtyneet. Kilpailukykymme palaa kunhan USA on maksanut velkansa viennillään ja dollarin kurssi nousee. Mikä vie useita vuosia. Jos huonosti käy, ensitalvi tulee olemaan teollisuudellemme pahempi kuin 90 luvun lama. Mistä seuraa työttömyyden kasvu ja koko kansantalouden romahdus. Valtio lainaa jo nykyisin erittäin paljon. Jos tulee romahdus, voi olla ettei lainaa saada ja vaikka saataisiinkin, onko halua ottaa.

Myös meillä on ollut muotia vaatia rikkaiden ja suurituloisten veroja alas. Se onkin helppo toteuttaa mutta vaikea perua. Rikkailla on nimittäin valtaa. He omistavat median ja sitä kautta äänestäjien pään. Nyt olemme tilanteessa jossa omaisuus verot on siirretty miljardööreiltä mökkiläisille, omaisuusvero on korvattu kiinteistöverolla. Progressiivisen tuloveron asemasta peritään kunnallista tasaveroa. Perus päivärahalla ei kuitenkaan paljon veroja makseta vaikka halua olisikin. Lesken ropo ei lihota valtion budjettia, sanoi Jeesus mitä hyvänsä. Siihen tarvittaisiin miljardöörien miljoonia. Siksi jokainen meistä ymmärtää ettei maassamme ole varaa terveyden hoitoon, koulutukseen taikka infrastruktuurin ylläpitoon. Hyvä jos rahat riittävät edes Afganistanin miehittämiseen ja muihin suurNATO hankkeisiin. On kuitenkin väärin sanoa, viimeinen lähtijä sammuttakoon valot. Ei nimittäin ole paikkaa minne lähteä. Kiina ei ota pakolaisia vastaan ja muualla ei ole varaa ottaa. Siispä kehotankin kaikkia tovereita harjoittelemaan nielemisliikettä, pahimmassa tapauksessa voi käydä niin että joudumme nielemään sen sopan jonka veronmaksu haluttomuus on eteemme tuonut. Syyllinen ei ole yksin Bush vaan jokainen joka äänesti veronalennusten puolesta. Niin meillä kuin USA:ssa.

Punakynä
Auvo Rouvinen
tallennettu

Facebook faniryhmä
Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  

Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!